Önskelista vid hästköp

just nu tycker jag att jag läser lika många köpesannonser som säljesannonser. I köpesannonserna finns det önskelistor. Ofta tänker jag att krav på listorna låter som om man ska köpa en bil och inte en häst, alltså en maskin och inte någon som kan förändra sig under tidens gång. Jag tycker också att kvaliteter som är mer beständiga sällan efterfrågas.

Därför kommer här en lista på hur JAG tycker att det förhåller sig.

Egenskaper som är beständiga

Hästens uppväxt: om hästen fått en bra uppväxt i flock med mycket rörelse, med rätt utfodring och den nödvändiga sjuk- och hovvården är den förmodligen hållbar. Man kan alltid ha otur men förutsättningarna är bättre om allt blev rätt från början. Hästen får en grundstyrka och grundkondition. Jag upplever att hästar som växt upp på de isländska fjällen klarar långa vilor bättre än hästar som växt upp på box och liten hage. Det sitter liksom i genom hela livet.

Hästens inridning: om hästen tränats rätt från början har den troligen en kunskap att falla tillbaka på som vi vill ha. En som lärt sig fel från början faller lätt tillbaka i dåliga mönster. Det är värt att betala lite extra för att hästen varit bra inriden. En bra inridning innebär också lagoma krav så att hästen både utvecklas och respekteras, att den får långa vilor för reflektion, att det finns en plan med en progression, att den inte rids i en form, gångart eller hastighet den inte kan balansera sig i utan utbildas för att hitta sin balans i form, gångart och hastighet, att man under utbildningen backar när man stöter på problem. Om man har en häst som lärt sig fel måste man börja om och vara redo att börja om fler gånger om hästen backar tillbaka till sin dåliga grund. Det innebär att man har ansvar för hästens grundutbildning. OBS! En proffisionellt utbildad häst tar 3 år att utbilda. Det verkar inte vara allmänt känt. Det betyder att en femåring fortfarande har mycket kvar av sin utbildning.

Hästens karraktär eller grundmentalitet. Nu tänker jag inte på om unghästen är lat eller het, för det kan ändra sig när hästen blir mer balanserad. Däremot om den tioåriga hästen är lat eller het så är den troligen så till den dag den får spatt, eller av annan anledning dör. Egentligen tänker jag mer på sådant som om hästen är kall, hård, har stor integritet, är väldigt kelig, osäker, arbetsvillig…. allt det där som vissa gillar och andra ogillar. Det som är svårt att komma fram till men som jag faktiskt tycker är viktigt.

Exteriör: det finns saker som till exempel benställning, hovkvalitet och proportioner som avgör hur hästen ska utbildas, hur lång tid det tar, hur bra det kan bli, hur viktbärande och hur hållbar hästen är. Det kan vara värt att ta en kurs i detta. Om inte annat för att ställa rättvisa krav på den häst man har eller köper.

Egenskaper som till viss del kan förändras

Mankhöjd. Är det en kioskvältare eller allmänt känt? Rätt musklad blir hästen högre i manken, rids den på bogarna blir manken lägre. (Rätt musklad känns hästen dessutom större. Större rörelser, som kommer med rätt muskler gör också att hästen känns större.)

Egenskaper som kan förändras

Lätt att lasta: det krävs två för att dansa tango. En häst kan vara lättlastad men med en människa som inte lastar med självfötroende bli svårlastad. Den kan också bli svårlastad om den åkt med någon som är dålig på att köra med hästtransport. Den som lastar måste alltså tro att hen inte har problem med lastningen. Har ni också hört att det inte finns svårlastade hästar på Island? Det triggade mig. Jag har haft svårlastade hästar, tro mig, men har bestämt mig för att inte ha det. Alla kliver inte rakt på, men det är mentalt inte ett problem för oss längre. Vi löser det. Jag tror också fullt och fast att man tränar på lastning varje gång man leder sin häst. För mig är det alltid en del av arbetspasset.

Sundhet: utöver den perfekta uppväxten och inridningen kräver hästen ridning som i alla fall är good enough, tid för återhämtning, rätt foder och rätt vård för att förbli hållbar. Vi som ryttare kan alltid bli bättre. Vi behöver ha ett team som vi har förtroende för; veterinär, hovslagare, ridlärare, stallchef. Kanske behövs också hjälp med att räkna ut en bra foderstat?

Viktbärande:utöver uppväxt och utbildning är det här också en färskvara. Hästens hull är vikt. Överviktiga hästar har redan extra kilon att släpa omkring på. Välmusklade hästar är självklart starkare än felmusklade. Att kunna lite om hullbedömning och muskler är faktiskt bra när man köper häst. Är hästen ung eller gammal blir den troligen mindre viktbärande. (Men jag har en stark 24-åring, så vad som är gammalt varierar)

Rena och separerade gångarter (vad nu det betyder 🤔?). Vi har islandshäst. Allt handlar om att rena och separera gångarter. Det måste underhållas. Men det är ju charmen, alla dessa fångarter. Om man inte vill rida gångarter tycker jag att det är klokt att köpa häst med färre växlar. Och jag tycker att hästens hela potential ska utnyttjas. Ja jag vet att det är åsikter, inte fakta. Men som sagt var, det är lättare att behålla det som är bra om det finns en gedigen grund.

Trygg, nej det finns inga garantier för att en häst aldrig ska reagera. Dessutom upplever jag att även en liten reaktion ofta övertolkas som att hästen är rädd. Hästen ÄR ett flyktdjur. Hästen är av naturen uppmärksam. Hästen är också ett flockdjur och om hästen litar på sin ryttare så frågar den, ofta, innan den flyr. Och ofta svarar vi med att spänna oss som betyder att det är farligt. Om hästen byter från en ryttare som är trygg till en otrygg kan man inte lämna några garantier. Bra att veta är att hästen bara flyr en bit innan den lugnar ner sig för att se om faran är över. Om vi då bara lyckas sitta kvar i balans och efter de där ca 250 metrarna är lugna finns goda möjligheter till att ingen olycka sker.

Ni ser, jag kommer hela tiden tillbaka till behovet av att utbilda sig. Jag har fått rådet att av att fördela hästbudgeten till häst+utrustning+många lektioner. Hälften av lektionsbudgeten ska dessutom användas snart, innan man får problem. Många väntar för länge. Det är tur för mig att jag har ridlärare som jag vet att jag kan dryfta mina problem med och som ger mig rätt redskap för att lösa dem medan de fortfarande är små. Jag hoppas att jag delar det vidare till mina elever.

Och efter att ha reflekterat över önskelistor länkar jag till förslag att lägga till på dem. https://eriksdal.wordpress.com/2016/11/18/utvardering-av-hast/

Om eriksdal

Tankar kring hästar, ridning och annat som händer i livet.
Detta inlägg publicerades i Uncategorized. Bokmärk permalänken.

Lämna en kommentar