Oväntad pedagogisk hjälp

Jag stod och pratade om att öppna dörrar dit vi vill att hästen ska gå. Eleverna red på volt och jag höll på med mitt dagliga tjat: Rid från inner skänkel till ytter tygel, Rid runt inner skänkel, Se till att det finns luft mellan inner tygel och hästens hals, Håll inner skänkel lång, Upp med tårna, Bak med inner axel, Sitt mitt över hästen.

Som så ofta kommer frågan: Vad ska jag göra med ytterskänkeln?

Då kommer katten Britta förbi. Britta vill gärna bli buren. Och som alla katter är Britta väldigt rörlig i ryggen.

När frågan kommer tar jag upp mitt pedagogiska verktyg Britta i famnen. Ber eleverna att titta på henne när hon får demonstrera hur hästen använder sin kropp på volt.

Med Brittas hjälp tror jag att det blev tydligt att ytter skänkel måste ge utrymme så hästens rygg kan bukta ut  på voltens ytter sida. Klämmer vi med ytterskänkel blir det svårt för hästen att böja sig korrekt på volt.

 

Annonser

Om eriksdal

Tankar kring hästar, ridning och annat som händer i livet.
Det här inlägget postades i Ridproblem, Ridskolan, Ridutbildning, Sits. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s